Tips om het algoritme van social media te verslaan
Hoe goed je ook je best doet, het succes van een social media post blijft altijd een verrassing. Er is namelijk een lange lijst aan factoren die een impact kunnen hebben op het bereik en de interactie van je volgers. Algoritme speelt hierbij een grote rol. Maar hoe ga je daar als bedrijf mee om zodat de content toch bij de doelgroep terecht komt? Met deze tips kom je in ieder geval een heel eind!
Waarom zijn er algoritmes?
Voordat je aan de slag kunt gaan met het omzeilen van het algoritme, is het belangrijk om erachter te komen wat de reden ervan is. Eigenlijk is het simpel: Facebook en Instagram worden steeds meer gebruikt. We volgen steeds meer mensen en pagina’s waardoor het simpelweg te druk wordt om alles bij te kunnen houden. Daarom introduceerde deze social mediaplatformen het algoritme. Dit is een ingewikkelde formule waarover Instagram en Facebook geheimzinnig doen. Daarom kan het voor bedrijven erg lastig zijn om het algoritme goed te begrijpen. Gelukkig helpen wij je graag een handje!
Tip 1: Maak het persoonlijk
Klanten vinden het belangrijk om te weten van wie ze een product of dienst kopen. Geef je bedrijf naast een logo daarom ook een gezicht. Daarbij is het ook enorm belangrijk om het contact met volgers te onderhouden. Door een band met je volgers op te bouwen, win je vertrouwen. Hierdoor zal je al snel merken dat de interactie van volgers zal stijgen en dat is weer bevorderlijk voor het algoritme. Instagram en Facebook zullen je posts namelijk eerder in het algoritme opnemen als er veel interactie is. Maak op Instagram daarom gebruik van Stories en doe eens een vragenrondje via Facebook Live.
Tip 2: Gebruik hashtags
Hashtags worden steeds belangrijker voor de zichtbaarheid van content. Door de juiste hashtags te gebruiken, kan je het bereik van je pagina vergroten. Verplaats je eens in je doelgroep. Waar zouden zij naar zoeken en welke woorden zouden zij gebruiken? Gebruik hierbij bij voorkeur zowel grote als kleinere hashtags. Denk bijvoorbeeld aan algemene hashtags waarin je het product letterlijk noemt, maar vergeet bijvoorbeeld niet om ook lokale woorden te gebruiken. Hiermee verspreid je de kans op een groter bereik. Heb je daarnaast al eens nagedacht over een eigen hashtag? Laat dit dan ook weten in je bio!
Tip 3: Timing
Als je een post plaatst, komt deze in het eerste half uur op de feed van een handje vol volgers. Aan de hand van deze steekproef bepaalt het algoritme of je post op meer tijdlijnen komt of niet. Hoe meer reacties die ‘eerste’ volgers op je post geven, hoe groter de kans is dat Instagram of Facebook je post meenemen in het algoritme. Het is daarom belangrijk dat je meest actieve volgers online zijn wanneer je de post plaatst. Gelukkig geven Instagram en Facebook de optie om te analyseren op welk tijdstip je volgers online zijn. De tip is om ongeveer een uur voordat je actieve volgers online zijn, te gaan posten. Op deze manier ben je als eerste zichtbaar op hun tijdlijn. Vervolgens is het aan je volgers om je post als het ware te boosten door te liken en te reageren.