Wegwijs door de social media jungle: 5 trends van 2021
Social media wordt steeds populairder en met de huidige corona crisis kun je er eigenlijk bijna niet meer omheen. Voor privé gebruikers is het een manier om met de rest van de wereld in contact te komen terwijl we met z’n alle massaal binnen zitten. Voor bedrijven is social media daarom de manier om met de doelgroep in contact te komen. Toch is social media voor sommige bedrijven net een doolhof waarbij de uitgang niet te vinden is. Social media kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn staan namelijk nooit stil en volgen elkaar met de nieuwste updates met een razendsnel tempo op. Om hier als bedrijf in mee te kunnen gaan is het belangrijk om deze trends goed in te gaten te houden. Met onderstaande simpele trends til je jouw social media binnen no-time naar een hoger niveau!
Trend 1: In-app shopping
2021 is het jaar van de strijd om de aandacht van de consumenten. Online verkoop is sinds de eerste lockdown met ruim de helft gestegen ten opzichte van 2019. Social media platformen spelen hierop in en doen er alles aan om zich om te toveren tot een opzichzelfstaande verzameling van webshops te worden. Dit doen ze door de visuele presentatie te verbinden met sales. Zo streven de meeste social media platformen om de mogelijkheid te bieden om in-app aankopen te doen. Instagram en Facebook zijn hier al flink mee op weg. Als adverteerder is dit de aangewezen kans om in 2021 alle in-app shop mogelijkheden eens goed te onderzoeken.
Trend 2: Kwaliteit boven kwantiteit
Het laatste jaar heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden op social media. Gebruikers hechten steeds meer waarde aan persoonlijke en nieuwswaardige content. De meeste mensen lezen liever een lang bericht waar ze echt iets aan hebben dan dat ze urenlang door onzinnige posts scrollen. Platforms als Instagram, LinkedIn en Facebook spelen hierop in door hun algoritmes aan te passen. Het is alsnog belangrijk om consistent op social media te posten, maar de tijd van posten om het posten is voorbij.
Trend 3: Van overhalen naar inspireren
Voorheen werd social media door bedrijven vooral ingezet als manier om de doelgroep over te halen om hun product of dienst te kopen. Het laatste jaar zie je dat hierin een duidelijke verschuiving plaats vindt. Het overhalen van de doelgroep komt in veel gevallen namelijk opdringerig over op de potentiële klanten. Steeds meer bedrijven zetten hun social media platformen daarom in als inspiratiebron. Denk hierbij aan het delen van outfit inspiratie, zonder daarbij de producten te opdringerig aan te prijzen. Hierdoor zullen je klanten eerder geneigd zijn om iets te kopen en dat is natuurlijk wat we willen!
Trend 4: Content is key
Het inzetten van video’s blijft ieder jaar terugkeren als een van de trends op social media. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het gebruik van video’s op social media is. Het grootste voordeel van video’s is dat je op deze manier echt een verhaal kan vertellen. Door beeld, geluid en tekst met elkaar te combineren spreek je de doelgroep krachtig aan waardoor je hun aandacht langer vast kunt houden. TikTok is hier een grote voorloper in. Dit relatief nieuwe platform groeit enorm en dat veel bedrijven maken hier dan ook goed gebruik van.
Trend 5: Augmented reality
Augmented reality (AR) wordt steeds bekender en daardoor worden de toepassingen op social media ook steeds geavanceerder. Snapchat was het eerste platform die hier mee aan de slag ging, waarna Instagram, Facebook en Tiktok volgde. In eerste instantie werden de filters, effecten en lenzen gebruikt als entertainment, maar later bleken deze AR-toepassingen ook goed inzetbaar voor commerciële doeleinden. Zo maakte grote merken als Gucci al gebruik van AR door klanten via een lens vanuit thuis schoenen te laten passen. Dit is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar wel een goede manier om social media als communicatiemiddel in te zetten tijdens de lockdown.
Wil jij meer weten over het inzetten van social media? Media Monkeyz neemt je graag mee door de jungle van social media! Neem gerust contact op voor meer informatie.